Este estiu ens hem llegit un llibre

Després d’uns quants anys, torne a publicar en el blog i ho faig amb una activitat que té a veure amb la lectura en Secundària.

L’alumnat de 4t de Secundària este estiu s’ha llegit un llibre i ara quan ha començat el curs l’ha presentat a l’aula. És una activitat que la realitzem quasi tots els anys perquè ens agrada.

Es tracta d’una pràctica lectora que consistix a escollir un lectura d’entre un llistat que hem anat elaborant al llarg dels anys entre l’alumnat i el professorat. Són traduccions de novel·les juvenils, que compten amb certa popularitat entre els adolescents, la qual cosa desperta en ells un major interés per llegir.

Quan arriba el mes de juny, facilite el llistat dels llibres, acompanyat de la sinopsi que han redactat alumnes d’altres anys. Cadascú tria el llibre segons els seus interessos, el compra, el llig, i després quan comença el curs el presenta a classe i finalment l’aporta al banc de llibres de la biblioteca escolar.

Les presentacions de les novel·les les hem realitzat estes dues primeres setmanes de classe. Compten amb unes pautes per parlar del llibre i amb una rúbrica per avaluar l’activitat. Podría dir que el que més agraïxen és que els demane que puntuen el text. Si el llibre rep menys de 7 punts, ix de la lista; si en rep més de 7 punts, es queda.

Una de les preguntes obligades en la presentació és: Què és el que més t’ha agradat? I què és el que menys t’ha agradat? Pot ser una manera d’anar construint opinions i d’aprendre a ser crítics. També l’han de comparar amb altres llibres que han llegit, o dir a qui li’l recomanen.

Amb esta pràctica lectora treballem els següents criteris de la LOMLOE:

  • Llegir obres diverses i textos escrits i multimodals de l’àmbit personal, social, educatiu i professional, seleccionant de manera autònoma els que millor s’ajusten en cada moment vital als seus gustos, interessos i necessitats personals. (CE8.1)
  • Compartir les experiències de lectura, en suports diversos, participant en comunitats lectores en l’àmbit educatiu i social, i relacionant el sentit de l’obra amb la pròpia experiència biogràfica, lectora i cultural. (CE8.3)
  • Produir discursos orals amb fluïdesa, una bona pronunciació i entonació, utilitzant de manera eficaç els elements prosòdics, els recursos no verbals i diferents suports audiovisuals que reforcen les idees expressades i que capten l’atenció del receptor. (CE4.2)

Tal vegada per al pròxim curs hauria d’incloure en el llistat altres gèneres literaris. Accepte i agraïsc suggeriments si algú coneix títols interessants per a l’alumnat de 4t d’ESO.

Deixa un comentari

Filed under Comprensió lectora, Expressió oral, Novel·la, Pla lector

Deixa un comentari