Dia internacional contra l’ablació

mmemaficalabar.wordpress.com

mmemaficalabar.wordpress.com

El passat dimecres, 6 de febrer, va ser el Dia internacional contra la mutilació femenina.

Actualment, segons l’OMS (Organització Mundial de la Salut), 3 milions de xiquetes, a l’Àfrica, poden patir enguany la mutilació parcial o total dels seus genitals externs. Una pràctica que l’OMS i algunes ONG’s tracten d’eliminar perquè l’ablació és cosiderada una violació dels drets humans de les xiquetes i dones.

Si parlem d’este tema en un blog de llengua i literatura és perquè els “dies internacionals” són una oportunitat per obrir l’aula al coneixement d’altres realitats socials.

Somnis trencats, Editorial BromeraEl Dia Internacional de la Tolerància Zero contra la Mutilació Genital Femenina 2013 està lligat enguany, en les nostres aules, amb la lectura del llibre de Jordi Sierra i Fabra Somnis trencats, perquè l’autor tracta el tema de l’ablació en la novel·la  Somnis trencats, que estan començant a llegir-se-la els alumnes de 3r d’ESO i després se la llegiran en la 3a avaluació els alumnes de 4t d’ESO.

L’argument? L’editoral Bromera, en la seua pàgina web, ens el conta. “Abans d’acabar el curs, Niaga rep una gran notícia. Aquest estiu podrà visitar per fi Gàmbia, el país del qual procedeix. Tot sembla anar bé fins que la seva millor amiga, Elsa, comença a sospitar que hi ha uns altres motius ocults i molt més amargs darrere. Si són unes vacances, per què no hi pot anar tota la família? Com es poden permetre un viatge així amb tots els problemes econòmics que tenen? No deu ser que algú creu que ha arribat el moment que Niaga acompleixi certes tradicions del seu país?”

imagesCATYEM7ISi algú vol llegir uns fragments de la novel·la, l’editorial Bromera ens facilita el següent PDF. Cliqueu l’enllaç www.bromera.com/tl_files/pdfs/Fragments/Somnis-trencats.

I si algú vol tindre més informació sobre l’ablació, entreu en la següent pàgina d’UNICEF www.unicef.org/spanish/protection/index_genitalmutilation

A classe, està programat que els dies 18 i 19 de febrer, els alumnes de 3r d’ESO tinguen el llibrefòrum sobre Somnis trencats.

Els alumnes de 4t d’ESO llegiran Somnis trencats després de la Convivència Assisi 2013 (del 19 al 26 de març) i utilitzarem el blog per comentar les opinions. Ánim!

Anuncis

8 comentaris

Filed under Commemoracions_dies assenyalats, Comprensió lectora, Novel·la, Pla lector

8 responses to “Dia internacional contra l’ablació

  1. Beatriz

    M’ha agradat molt aquest llibre, ja que és un exemple a seguir; si vols demostrar la teua veritat, per molt que t’ho impedisquen, pots.
    Al principi se m’ha fet pesat, ja que explicava molt la vida diària d’Elsa i no es centrava molt en la Niaga. Però el que més m’ha agradat és que no saps el desenllaç fins al final. També m’ha agradat molt la història d’amor que acaba sorgint amb Elsa i en Llorenç, ja que a mi des d´un principi Robert no m’agradava.
    He de destacar el final quan tot el col·legi s’unix per anar a casa Niaga i demostrar que no era correcte l’ablació que li anaven a practicar.
    De nota li pose un 9, ja que no se m’ha fet gens pesat a l’hora de llegir-me´l.
    Beatriz Doménech, 4t ESO

  2. Marina A. Gozalbes

    El llibre ‘Somnis trencats’ m’ha agradat molt, sobretot pel fet que m’ha fet reflexionar de la sort que tinc d’haver nascut a aquest país i amb la meua família.
    És un llibre molt fàcil de llegir i, encara que pense que el principi és un poc avorrit, quan l’Elsa comença a investigar, no vaig poder parar de llegir. Els capítols passaven l’un darrere de l’altre quasi sense adonar-me’n; a partir d’aquest moment em va agradar molt més.
    L’actitud de la Niaga i la seua família em pareix completament normal, perquè vénen d’altra cultura i altra religió, però això no vol dir que pense que estiga bé el que van a fer-li. Estic totalment d’acord amb la revelació de l’Elsa i em sent identificada, sobretot perquè com a dona pense que haguera fet el mateix.
    El final no l’esperava així, però de totes formes pense que és un bon final per aquest llibre.
    M’agradat molt aquesta lectura.
    Marina Gozalbes, 4t ESO

  3. Andrea V

    Aquest llibre, “Somnis trencats”, és un llibre molt bonic que parla sobre un tema que encara avui dia, en aquest món tan desenvolupat, no s’ha eradicat, l’ablació.
    M’ha agradat molt perquè a mesura que lliges te n’adones de la sort que tenim de viure al país on vivim, en una cultura i amb unes tradicions “normals”. Però us heu parat a pensar que a aquells països la seua cultura és la “normal” i no la nostra?
    La part que més m’agrada és quan tots s’unixen per aconseguir una mateixa cosa: impedir que és produïsca l’ablació de la Niaga. Amb aquest fet t’assabentes que si tots ens unim i treballem junts, podrem aconseguir un futur molt millor i canviar les coses que una única persona no pot canviar.
    Em sent molt identificada amb l’Elsa, perquè jo crec que si em trobara en la mateixa situació, haguera fet el possible, a l’igual que ella, per ajudar la meua amiga.
    El principi és un poc avorrit, però quan comences ja no pots parar, ja que tot es resol en l’últim instant.
    Per acabar dir que de nota li pose un 9 i us anime a llegir-lo.
    Andrea Vilaplana, 4t ESO

  4. Shijia

    M’ha agradat prou el llibre “Somnis trencats”, ja que abans mai havia sentit parlar sobre l’ablació, i ara ja sé què és. Val la pena llegir-se el llibre, perquè descriu un problema de la vida real que sembla molt difícil de superar, i per això m’ha agradat molt l’actitud positiva dels pares de la Niaga quan van entendre i acceptar que l’ablació és quelcom inhumà.
    Quan lliges el llibre, pateixes i sents compassió per la Niaga per allò que van a fer-li, ja que per molt salvatge que ens parega l’acció, en la seua cultura, l’ablació és una pràctica totalment normal.
    El que més m’ha agradat del llibre és el personatge de l’Elsa, perquè sempre està al costat de la Niaga, ajudant-la i recolzant-la quan la discriminen. També admire molt la seua valentia, ja que jo mai haguera sigut capaç d’enfrontar-me a una situació tan seriosa. Si no haguera existit aquest personatge, la Niaga s’ho haguera passat fatal la resta de la seua vida.
    Els únics personatges que no m’han agradat són: Robert, perquè em dóna la sensació que és molt maleducat; i l’àvia de la Niaga, que a pesar d’haver patit dolor durant tota la seua vida i d’haver perdut 3 fills, insisteix que l’ablació no és la causa.
    Posaria un 9 al llibre, i el recomanaria ja que és FACILÍSSIM DE LLEGIR.
    Shijia Li, 4t ESO

  5. Alejandro Espí Catalina

    El llibre a mi no m’ha agradat. M’ha costat molt de llegir i moltes vegades em perdia i no entenia el que passava. A més, no és el tipus de llibre que a mi m’agrada.
    Et fa pensar en el mal que ho passen algunes dones. He entés el que és l’ablació i per què es fa en certs motius, però no em sembla bé que es faça.
    Alejandro Espí, 4t ESO

  6. Aránzazu Palací

    M’ha agradat molt el llibre de “Somnis Trencats”. Al principi se m’ha fet un poc pesat i avorrit la lectura, però a partir del partit de Volleyball i la notícia de la Niaga no podia deixar de llegir. També m’ha agradat molt l’estructura i com l’autor relata els fets. A part és un llibre de lectura ràpida.

    Gràcies a aquest llibre he sabut sobre l’existència de l’ablació i les seues conseqüències. No sabia que moltes xiquetes morien per aquesta causa. A part d’aquest tema, també el fa reflexionar sobre altres coses. Una d’aquestes és el tema de la immigració, que actualment està molt present. Sempre el nostre cervell jutja les persones per les aparences i pense que abans de jutjar-les es tendria que conéixer-les, ja siga d’altre país, d’altra cultura, religió… Ja que tots som persones, volem ser respectades, necessitem el suport del altres i les mateixes oportunitats en la vida. Per aixó m’ha agradat el personatge d’Elsa, perquè he observat aquests aspectes en ella i dóna una oportunitat a la Niaga i la defensa quan la discriminen. També m’agrada el seu caràcter i les forces d’ajudar la seua amiga.

    Parlant dels personatges, a part d’Elsa, també m’ha agradat Llorenç, que no té ni punt de comparació amb Robert. Un personatge que sols pensa amb ell, treballar i guanyar diners. Tampoc m’ha agradat el personatge de la mare, Adela, perquè és una persona pessimista i estèrica.

    Per últim dir que és un del llibres que més m’han agradat. De nota li pose un 9 i recomanaria el llibre. Però cal dir que no és el llibre que més m’ha agradat, però si el que més en llengua catalana o en valencià.
    Arantza Palací, 4t ESO

  7. Javi Se.

    Aquest llibre no és un dels meus favorits, però m’ha paregut intressant per comprendre què és l’ablació i saber com ho passen algunes xiquetes.
    Al principi la història no es centra en la Niaga concretament, i això em va confondre un poc.
    Després el llibre no em va costar de llegir, ja que era una lectura fàcil i no molt llarga.
    El final era més o menys com ho esperava, és a dir, un final feliç.
    És un llibre interessant i el recomane a la gent per saber un poc més sobre aquesta tortura que actualment encara es continua produint.
    Javier Segura, alumne de 4t d’ESO

  8. Borja Mañes

    Personalment a mi aquest llibre no m’ha agradat, no és el tipus de llibres que m’agraden, encara que reconec que el tema és molt interessant i dóna molt que parlar.
    M’ha agradat pel fet que Elsa es rebel·la encara que no siga la seua família, ni li ho anaven a fer a ella. També comprenc que es rebel·le perquè és la seua amiga i pense que és inhumà fer-li això a una persona.
    M’ha costat un poc de llegir, encara que és un llibre no massa extens. M’ha fet reflexionar sobre el patiment d’algunes persones i en la sort que tenim de viure en un país “civilitzat” que no fan bogeries, com l’ablació, perquè fins i tot poden arribar a morir per un costum tan absurd…
    Em sorprén que la família de Niaga intente anar a Gambia sense tindre diners, sols per practicar-li l’ablació a la seua filla.
    De nota li posaria un 7, encara que no m’haja agradat molt, perquè no és el meu tipus de llibres, però pense que és molt interessant el tema i el recomanaria, fins i tot es podria fer un debat d’ell.
    STOP a l’ablació!
    Borja Mañes, alumne de 4t d’ESO

Deixa un comentari

