Llegir literatura

 Embed from Getty Images De jove, mai he sigut una bona lectora. Llegia perquè ens obligaven a l’institut, però ja està. Després venia l’estiu i no agarrava un llibre ni per casualitat (i això que de menuda sí que m’agradava llegir).

Any rere any es repetia la mateixa història, fins que en COU (el que hui seria 2n de BAT) va arribar a l’institut un nou professor de literatura que va fer que tot canviara.

Es passava les classes parlant i parlant del meravellós món de Macondo, de la genialitat d’Orlando, o del subconscient d’Ulisses. Nosaltres l’escoltàvem bocabadats. Supose que moltes de les coses que deia no les entendríem, però allí estàvem, en mans d’un professor que ens contagiava la seua passió per les històries dels llibres. Recorde que sempre venia a l’aula amb dos o tres novel·les baix del braç i ens llegia algun fragment en veu alta; tenia una dicció privilegiada.

Un professor apassionat! Aquest fet ho va canviar tot, perquè a partir d’aquell moment vaig decidir que volia estudiar literatura. No hi havia un altra opció: Filologia (jo, que mai havia sigut una bona lectora!)

Després va vindre la Facultat i allí la meua passió per la literatura va augmentar més i més, quan vaig conéixer uns altres autors que no apareixien als meus llibres de BUP i COU (Josep Lozano, Quim Monzó, Pere Calders, Quim Monzó…).

Vaig acabar d’estudiar literatura a la Facultat i vaig haver de començar a “donar classes de llengua” a les escoles. El món se me va fer xicotet. La meua passió eren els llibres; no els alumnes, ni la llengua! Jo no era (ni ho sóc) una professora vocacional.

Els llibres de text que estudiaven els alumnes d’aquells anys estaven plens de gramàtica normativa, i buits de novel·les i autors. Eren llibres de llengua avorrits! Supose que les meues primeres classes van ser com les dels meus companys: normativa pel matí, normativa per la vesprada i normativa que mai acabava. Crec que vam crear alumnes obsessionats perquè escrigueren correctament, i orfes de lectures que recordaren eternament.

Alguna cosa no funcionava bé.

Fins que un dia, algú en un curs de formació va parlar de didàctica, de D. Cassany, de V. Propp, de Dolors Badia, i de sobte es van obrir les portes de les meues aules. Calia contar històries a l’aula, llegir-les, escoltar-les, reinventar-les, canviar el final, trencar-les i tornar-les a construir. Calia passar-ho bé a l’aula amb la literatura! Com no se m’havia ocorregut abans?

I després va vindre la poesia i el teatre i la publicitat i la cançó. Tots tenien cabuda a l’aula, en la mesura que jo era capaç de llevar un poc de llibre de text i posar un molt dels altres llibres, els llibres en majúscula, els llibres que a mi m’agradaven, els que contaven històries, els que ens feien sommiar.

A partir d’aquell moment, tot va canviar. Hem llegit a classe en veu alta, hem llegit asseguts al pati alguna vesprada de primavera, hem llegit escoltant música de fons o amb el MP3 que ens hem portat de casa, hem llegit en silenci a la biblioteca escolar, hem llegit en un parc que hi ha prop del nostre col·legi, hem llegit a l’aula d’informàtica davant les pantalles dels ordinadors, hem llegit asseguts a terra damunt d’uns confortables coixins, hem llegit mirant per la finestra de la nostra biblioteca municipal, hem llegit entre classe i classe quan no ha vingut algun professor, hem llegit… fins que hem arribat a l’última pàgina del llibre.

Després… després podríem dir que no hem fet res més; ni un resum; ni una fitxa; ni un examen del llibre.

Simplement, el que hem fet després és parlar dels llibres que hem llegit.

Ens hem assegut en un rogle, hem comentat amb els companys la nostra opinió, hem compartit les nostres reflexions, i a poc a poc hem aprés, els alumnes i jo, que la lectura ha de ser un llarg camí personal ple de satisfaccions .

Anuncis

Deixa un comentari

Filed under Pla lector

Deixa un comentari

